Thursday, 9 January 2014

Vitaliserende groene smoothie

Groene smoothies zijn een zeer lekkere manier om meer energie binnen te krijgen. Ze bevatten veel ijzer, magnesium, calcium, een hoop antioxidanten en andere gezonde fytonutriënten die ons helpen ontgiften en zorgen dat onze cellen zo efficiënt mogelijk kunnen werken.   

Er zijn 1001 manieren om groene smoothies te maken. Het kan zo simpel zijn als water + donkergroene bladgroenten. Maar voor de meesten onder ons zal dat vaak niet lekker genoeg worden om de motivatie te geven om zulke smoothies op een dagelijks basis te gaan drinken. 

Hierbij een idee van hoe je groene smoothie lekker genoeg kan maken. Gebruik jouw creativiteit en de seizoensaanbod van groenten en fruit om telkens nieuwe combinaties voor jouw smoothies te ontdekken. Hoe meer donkergroene bladgroenten je in jouw smoothie doet, hoe beter, natuurlijk.



Voorbeeld van ingrediënten:

400 ml sinaasappelsap of appelsap, druivensap of rode bietensap
Héél veel donkere bladgroenten (boerenkool, postelein, veldsla, rucola, waterkers, peterselie...)
Verse ananas of appels of seizoensbessen (optioneel)
Melisse of munt naar smaak
Sap van 1 citroen (optioneel)


De bladgroenten goed afspoelen en op een slazwier draaien om zoveel mogelijk kraanwater weg te krijgen. Alle ingrediënten in een (goede) blender zetten en draaien tot dat alles goed sappig en drinkbaar is. Indien nodig, zeven om de extra vezels weg te krijgen (dat werkt enkel indien geen vers fruit toegevoegd wordt, enkel fruitsap of water + de bladgroenten). Het citroensap en/of ook het vers geperst sinaasappelsap op het einde toevoegen. Indien het enkel met water + citroensap gemaakt wordt, is het misschien een goed idee om  eventueel iets zoets toe te voegen naar smaak - zeker als je de kinderen er ook mee wil overtuigen. Drink het sap bij voorkeur s’ morgens, als eerste op een nuchtere maag.

Variatie: met zeer rijpe bananen en eventueel havervlokken, voor een extra smoothie textuur en een maaltijdgevoel.


Voor wie ook dol is op wilde planten, zoals ik, een groot deel ervan is zeer geschikt om gebruikt te worden in zulke smoothies. Enkele voorbeelden hiervan zijn paardebloem, vogelmuur en madeliefjes (bloem en blad).

Groene smoothies kunnen ook gemaakt worden om onderweg of tijdens de dag geconsumeerd te worden. Doe dat dan in een glazen fles met een dop of thermos. Maak groene smoothies zeker niet voor meerdere dagen. Hoe verser je jouw smoothie opdrinkt, hoe meer vitamientjes en antioxidanten je binnen krijgt.

Nog niet overtuigd? Check maar even de informatie op de volgende links, over de gezondheidsvoordelen van donkergroene bladgroenten:

Boerenkool: 10 gezondheidsvoordelen

Het goede van groene groenten

Gezondheidsvoordelen van chlorofyl





No comments:

Post a comment