Thursday 9 January 2014

Spaghetti Squash


Na jaren lang op wacht om deze schitterende groente weer klaar te mogen maken, vind ik hem eindelijk bij de Bioplanet! Spaghetti liefhebbers die nu gluten-vrij proberen te leven zullen met deze groenten veel eetplezier kunnen beleven.

Het komt zo uit de oven - na 40 min ongeveer op 190°C

Het is kei simpel om de spaghetti squash klaar te maken. Alles wat je hiervoor moet doen is hem goed afspoelen, in helft snijden en de zaden verwijden (ik bewaar ze om later weer nieuwe plantjes van te kunnen maken of om als cadeau te geven aan mensen met een groententuin.).

Daarna mag je de squash koken of stomen, maar dan wel op een grote kookpan die de helft allemaal kan passen. Je mag hem ook gewoon bakken in de oven. Ik kies om mijn spaghetti squash in de oven klaar te maken, want we eten dat heel graag en kopen dus van die enorm groot stukken, die moeilijk in een kookpan passen. Ik doe de 2 helften op een bakvorm en bovenop doe ik een silicone deksel - ik ben niet voorstaander van aluminiumfolie, die normaal gezien bij deze situatie gebruikt zou worden.

...dan met een vork krijg je de spaghetti slingertjes snel los


Een zeer leuke tekstuur en lichtjes zoet, klaar om een lekker saus daarop te krijgen

Nadien kan je allerlei sausjes daarop doen, volgens jouw voorkeur. De squash is redelijk neutraal van smaak en pakt gewoon de smaak van de saus. Ik heb het al klaargemaakt met basilicum-walnoten pesto, met witte saus, Indonesische pinda saus, all'arrabiatta saus, au sugo en met Italiaanse tomaten-romige saus met olijven en rozemarijn. Ik zou het ook eens willen proberen met zoet-zure saus en pad-thai saus. Ik ben er zeker van dat het ook mega lekker zal zijn.

Je kan rechtstreeks uit de "pompoen" eten en de slingertjes komen er helemaal los tot dat er niets meer dan de schil over is - die scheurt niet tijdens het eten, erg handig dus!


Het was te lekker om nog iets over te laten!




No comments:

Post a Comment